Sidor

tisdag 19 februari 2013

Intervallträning

Intervallträning är som en gåva från gud, haha! Jag hatar att springa på löpbandet, jag blir uttråkad efter bara några minuter, det är sjukt jobbigt samtidigt som motivationen försvinner på en gång och jag tycker verkligen inte om att springa. Men, det är ju så smidigt att kunna gå till gymmet utan att behöva passa någon tid och få gjor sin konditionsdel av träningen.

Därför har jag börjat älska intervaller! Dom är tuffa, jobbiga, slitsamma, svetten rinner och man är oftast halft död när dom är över. Men tack vare hur dom är upplagda så hinner aldrig motivationen min försvinna, jag har alltid den lilla pausen i sikte och tack vare det så orkar jag pusha på mig själv det där lilla extra. Det bästa av allt är att man faktiskt märker framgång rätt fort, speciellt nu när jag börjat köra 4x4 så märker jag hur lätt det har blivit när jag springer intervaller på 1 minut och vilar i 30 sek. Jag slet verkligen med den där lilla minuten förut, men nu så springer jag så fort jag kan och minuten tar slut riktigt snabbt :)

Intervaller är ett skönt måste i min träning :)


Några olika intervaller som jag varierar mellan är:


  1. 4x4 - det vill säga att jag springer 4 minuter så snabbt som jag klarar av och sen har jag aktiv vila i 4 minuter. Med aktiv vila så går jag i rask takt. Den här är fortfarande väldigt tuff för mig, haha :D Jag springer alltså 4 gånger och går 4 gånger :) Det bästa är nog att ha vilan kortare än tiden man springer på, dvs ha vilan på 3 min bara, men jag tar det lite längre fram :P
  2. 1 min löpning, 30 min vila x 10. 
  3. 2 min löpning, 1 min vila x 10
  4. Pyramidintervall. 30 sek på 15 sek av, 1 min på 30 sek av, 2 min på 1 min av, 3 min på 2 min av, 4 min på 3 min av, 4 min på 3 min av, 3 min på 2 min av, 2 min på 1 min av, 1 min på 30 sec av, 30 sec på och så är du klar! :D Dom längre pauserna har jag aktiv vila på medan dom kortare hoppar jag bara av bandet. 
Yes, det är dom här som jag varierar mellan i dagsläget. Att kunna lägga upp konditionsträningen på det här viset är en otroligt stor hjälp för mig :) Kom ihåg att börja med uppvärmning! Jag brukar gå snabbt i 10 min innan jag startar med intervallerna och när jag är klar så trappar jag ned i iaf 5 min :)

Hihi! Man måste göra träningen så rolig som det går! ^^





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar